05 January 2012

Tips Melatih Kepintaran Otak

Bila kita semakin tua, kebolehan otak kita semakin berkurang, misalnya daya ingatan yang merosot. Tetapi, otak kita tidak akan menyusut sekiranya kita melatih otak kita dengan kerap. Dalam entri ini, saya share beberapa tips untuk melatih otak kita supaya kebolehan otak kita kekal berkembang.

Melatih otak kiri
Otak kiri kita berfungsi untuk mengatur kemampuan dalam membuat pertimbangan, bahasa, tulisan, logik dan kira mengira. Daya ingatan otak kiri bersifat jangka pendek (short term memory). Apabila berlaku kerosakan pada otak kiri maka akan terdapat gangguan dalam kemahiran berkomunikasi, berbahasa dan matematik. Untuk mempertahankan kapasiti otak kiri Anda, cubalah untuk mempelajari bahasa baru atau melakukan permainan puzzle atau silang kata.

Melatih otak kanan
Fungsi otak kanan adalah untuk proses berfikir secara kreatif manusia. Otak kanan biasa dikaitkan tentang kreativity, imaginasi, bentuk atau ruang, emosi, musik dan warna. Daya ingat otak kanan bersifat panjang (long term memory). Cara kerjanya tidak berorganisasi dan cenderung untuk tidak memikirkan hal-hal yang terlalu mendalam atau spesifik. Sekiranya terjadi kerosakan pada otak kanan, misalnya menghidap penyakit strok atau kanser otak, fungsi otak yang akan terganggu ialah kemampuan visual dan emosi. Untuk menjaga ketajaman otak kanan, berlatihlah bermain alat musik, menyanyi atau melukis.


Melatih keseluruhan otak

Belajar bermeditasi
Dengan melakukan meditasi, kita dapat mengurangi stress, mengatasi rasa cemas yang berlebihan, dan mengaktifkan pusat kawalan otak untuk kebahagiaan dan kepuasan.

Melatih daya ingatan
Kita tentu masih ingat saat masih kecil, banyak hal yang perlu kita hafal. Ketajaman daya ingatan kita akan meningkat sekiranya kita selalu melatih daya ingatan kita.

Melakukan aktiviti sosial
Dipercayai bahawa memiliki jadual aktiviti sosial yang padat dapat membuat otak bekerja lebih aktif dan mengurangi kemerosotan kemampuan otak.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...