27 January 2012

Bahaya Pemakaian Headphone/Earphone Terhadap Telinga Dan Otak


Kebiasaan mendengar portable music player (PMP) seperti MP3 player, boleh menyebabkan  kecederaan telinga. Ini berlaku jika kita sering memakai earphone atau headphone bervolume tinggi. Berdasarkan kajian yang dibuat, kesan-kesan buruk datang jika menggunakan earphone selama lima jam dalam seminggu. Kesannya adalah kerosakan kekal pada telinga. Ada kemungkinan hal itu boleh terjadi pada usia muda. Mendengar melalui earphone dengan kenyaringan yang tinggi boleh menyebabkan kemampuan pendengaran merosot. Kenyataan itu diberikan sembilan penyelidik dari Committee on Emerging and Newly Identified Helat Risks. Bahkan, mereka juga menyatakan bahawa risiko kehilangan pendengaran akan dirasai pada pertengahan usia 20-an. Bagaimanapun, mendengar muzik melalui media mudah alih juga menimbulkan kesan lain. Muzik boleh mengasingkan pendengarnya dari khalayak ramai. Misalnya, ketika memandu, muzik boleh meningkatkan risiko kehilangan pendengaran terhadap situasi persekitaran.

Ia juga bergantung juga pada usia seseorang. Bunyi terbahagi kepada beberapa peringkat. Bunyi rendah untuk dewasa adalah antara 25 hingga 40 dB, sedangkan untuk anak-anak 20 hingga 40 dB. Bunyi terkuat yang mampu didengar oleh manusia ialah 90 dB.

Selain itu, gelombang elektromagnetik daripada headphone atau earphone juga mempengaruhi kesan elektrik di otak, namun kesannya terhadap kerosakan otak masih dalam persoalan. Sehingga kini masih belum ada bukti perubatan yang kukukh untuk membuktikannya. Walaupun gelombang elektromagnetik memberi kesan terhadap otak tikus, tetapi belum lagi terbukti terhadap otak manusia. B
eberapa kajian di Eropah tentang kesan gelombang elektromagnetik terhadap tumor otak tidak dapat membuktikan kesan tersebut, Namun mengenai kesan terhadap telinga, mendengar muzik dengan earphone boleh mempengaruhi pendengaran, terutamanya apabila mendengar dalam kenyaringan dan kelangsingan (amplitud dan frequency) yang tinggi.

Beberapa cara untuk mengurangkan kerosakan pendengaran adalah dengan mengurangkan volume dan mengurangkan masa untuk mendengar melalui earphone. Beberapa cadangan untuk mengurangkan kesan sampingan adalah seperti menggunakan headphone yang besar, supaya suara lebih tertumpu dan lebih menutup suara bising dari luar berbanding earphone yang kecil. Jenis earbuds yang kecil mempunyai speaker kecil dengan kelantangan besar yang diletakkan di dalam lubang telinga sudah pasti memberikan kesan lebih besar pada pendengaran berbanding dengan headphone yang hanya dipakai pada telinga luar.

7 comments:

  1. Hurrah! At last I got а blog fгοm where I can іn fact get
    valuаble data concerning my study аnd κnοwleԁge.


    Hеre is my blog wedding photographer 2012

    ReplyDelete
  2. If some one wishes to be updаted ωith newest tеchnοlogies then he must be
    paу a visit this web site аnd be uρ to datе
    every day.

    Feel free to surf to my weblog ... Fotografo de bodas

    ReplyDelete
  3. If some one wants expert view on the topic of blogging and site-building then i advise him/her to
    pay a quick visit this weblog, Keep up the good work.

    Here is my web page ... scrabble cheat lexicon

    ReplyDelete
  4. I think that is one of the so much important information for me.
    And i'm satisfied reading your article. But should observation on few normal issues, The site style is great, the articles is in reality excellent : D. Excellent task, cheers

    Also visit my web page: Louis Vuitton Outlet

    ReplyDelete
  5. Thank you for your information

    ReplyDelete
  6. Fuck u admin why u send fucking web????

    ReplyDelete
  7. While expensive, they provide excellent, clear sound quality and because they offer pads that go around the entire ear, they are extremely comfortable, jbl headphones.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...