04 January 2012

Keajaiban Yang Menakjubkan (part 2)

Leshan Giant Buddha (China)

Ini adalah batu berukir Buddha terbesar di dunia. Berketinggian 71 meter (233 kaki), patung ini menggambarkan seorang Buddha Maitreya duduk dengan tangan memegang lututnya.



 Hanging Temple of Hengshan (China)

Candi yang dibangunkan di tepi tebing. Candi ini merupakan salah satu tarikan utama pelancong dan ahli sejarahwan di daerah Datong. dibina lebih dari 1500 tahun yang lalu.


Terracotta Army (China)

Terdapat lebih dari 8000 tentara, 130 kereta kuda dengan 520 kuda dan 150 kuda kavalri, yang sebagian besar masih tertimbus di dalam beberapa. Ramai ahli arkeologi percaya bahawa ada banyak lubang masih belum lagi ditemui.


Forbidden City (RRC)

Merupakan istana maharaja Cina dari Dinasti Ming ke akhir Dinasti Qing. Terletak di tengah Beijing, Cina dan sekarang menjadi Muzium Istana. 


Tembok Besar China (RRC)


Angkor Wat (Cambodia)

sebuah kompleks candi di Angkor, Kemboja, dibina untuk raja Suryavarman II di awal abad ke-12 sebagai kuil negara dan ibu kota.


Leptis Magna (Libya)

kota yang menonjol dari Kerajaan Romawi. Ini merupakan salah satu peninggalan Romawi yang paling mengagumkan dan murni di Mediterina. Kota ini dibina sekitar tahun 1100 SM.


Mortuary Temple of Hatshepsut (mesir)

Terletak di bawah tebing di Deir el Bahari di barat Sungai Nil dekat Lembah Para Raja di Mesir. Kuil bilik mayat didedikasikan untuk dewa matahari Amon-Ra. Ini merupakan salah satu monumen Mesir kuno yang tiada tandinganya.


Karnak (mesir)

Dibina oleh Firaun Amenhotep III (ca. 1391-1351 SM). Terletak di Luxor, sekitar 500 km ke selatan Kairo, di Mesir. Daerah sekitar Karnak adalah Mesir kuno Ipet-isut dan tempat utama pemujaan Triad Theban dengan dewa Amun sebagai pemimpin.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...