29 September 2012

Senaman Yang Membantu Kita Gembira

Tahukah anda bahawa sukan bukan sahaja membuat badan kita kita, tetapi juga membantu merangsang hormon yg membuatkan kita gembira.
Berikut merupakan antara senaman yg boleh membantu kita berasa gembira:
Menari
Menari membuatkan perasaan kita lebih baik. Pilihlah lagu yg sesuai dengan sendiri. Kombinasi pergerakan teratur dan muzik mampu mengelak otak daripada perasaan bosan dan kemurungan.

Berjalan Kaki
Seperti yg diketahui, berjalan kaki adalah senaman yg paling mudah dilakukan. Berjalanlah di tempat yg berudara segar dan berkeadaan tenang seperti di taman. Dengan pemandangan yg indah sambil berjalan mendengar lagu mp3, ianya membuatkan kita berasa lebih tenang.

Berenang
Berenang mampu membakar 300 kalori sejam. Selain itu, berenang membantu meregangkan otot serta menguatkan otot. Juga aktiviti yg baik untuk penghidap penyakit asma.

Skipping
Aktiviti ini bukan sahaja menguatkan otot kaki, ia juga membebaskan hormon endorphin, sejenis hormon yg merangsang perasaan gembira.

Aktiviti Luar/ Outdoor
Aktiviti seperti mendaki, drafting, bungee jumping dan banyak lagi membantu badan kita mengeluarkan adrenalin yang menghilangkan perasaan tertekan/stress.

Like FB BlogSanaSini utk update terkini

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...