16 September 2012

5 Bunga Cantik Tetapi Sangat Beracun

Autumn Crocus
Dikenali sebagai salah satu tumbuhan paling beracun di dunia. Racun dalam bunga ini adalah sejenis arsenik yg belum ada penawarnya. Kesan terkena racun termasuklah kehilangan tekanan darah dan serangan penyakit jantung.


Leander
Dikatakan sering diguna untuk membunuh diri di selatan India. Racun dalam bunga ini boleh menyebabkan gangguan sistem saraf, sistem pencernaan dan sistem peredaran darah secara serentak. Getahnya juga boleh merosakkan kulit. 


Angel's Trumpet
Bertentangan dengan namaya, tumbuhan ini berbahaya terhadap manusia dan haiwan. Merupakan ejen halusinogen yg kuat kerana mengandungi tropane alkloids.


Rhododendren
Kelihatan sangat menarik apabila tiba musimnya. Mengandungi andromedatoxin yang menyebabkan muntah, rasa sakit dan kekejangan otot serta boleh membawa kematian.

Like FB Blogsanasini untuk mendapatkan update terkini

Belladona
Semua bahagian tumbuhan ini adalah berbahaya, namun buahnya yg kelihatan menarik adalah yg paling beracun. Memberi kesan terhadap penglihatan manusia, otak dan juga mengganggu sistem saraf yg mengawal pernafasan, degupan jantung dan menyebabkan berpeluh berlebihan.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...