02 March 2012

Fenomena Alam Yang Jarang Ditemui

1. Pelangi bulan (Moonbow)
Hanya berlaku pada waktu malam disebabkan oleh cahaya bulan. Salah satu tempat popular untuk melihatnya adalah di Cumberland Waterfall, Kentucky USA.


 2. Fata Morgana (Mirage)
Terjadi apabila cahaya yang terbias membentuk seperti sebuah objek tertentu atau kelihatan seperti langit. Biasanya berlaku di permukaan yang panas seperti jalan aspal atau gurun pasir.  (Gambar: Fata morgana yang menyerupai sebuah bot)


3. Belt of Venus
Kelihatan semasa matahari terbenam dan terbit (selepas terbenam dan sebelum terbit). Cahaya berwarna coklat kemerahan / light roses kelihatan di awan. Ia sebenarnya memisahkan horizontal gelap dan cerah. (Gambar: Bulan di belt of venus)


4. Noctilucent Cloud (Awan Noctilucent)
Awan ini berada di tempat yang lebih tinggi. Kelihatan pada waktu senja selepas matahari terbenam. Membiaskan cahaya dari matahari yang tidak kelihatan.


5. Aurora Borealis (Northen Light)
Terjadi disebabkan perlanggaran partikel cas bertenaga tinggi dengan atom di altitud tinggi atmosfera (Thermosfera). Biasanya boleh dilihat di kawasan kutub sahaja.


6. Awan Mammatus
Bentuk awan yang pelik ini sering dikaitkan dengan cuaca yang buruk. Tiada penjelasan yang konkrit mengapa awan ini terbentuk.


7. Pusaran api (Vortex of fire)
Berlaku apabila tornado melalui kawasan kebakaran (biasanya kebakaran hutan).


Update terkini di facebook blog sana sini

1 comment:

  1. Fenomena yang menakjubkan, ya. Apalagi yang vortex, indah tapi berbahaya.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...